|   | paris transatlantic magazine 1/07
 Oliver Augst / Rüdiger Carl / Christoph Korn
 BLANK PLAYS DUDEN
 Revolver /Textxtnd
 Think turntables and you probably think DJ battles, breaks 'n' beat 'n' 
        baseball caps, noise, sweat. Or, if you're from the new music crowd, cats 
        like Otomo thrashing his Technics to death with a crash cymbal. Not three 
        young to middle-aged guys in neat white shirts and black jackets (all 
        that's missing are the ties and shades and it's Reservoir Dogs) in a squeaky 
        clean modern office building in downtown Frankfurt, idly twiddling faders 
        and knobs, performing to nobody at all except themselves. It's the total 
        antithesis of just about everything turntablism – and all live improvised 
        music for that matter – is normally associated with: there's no 
        interaction with the public (because there's no public), no interaction 
        with the viewer (no information on the disc except for the bald credits 
        scrolling up at the end to inform you that this is the work of Oliver 
        Augst, Rüdiger Carl, and Christoph Korn, aka Blank, filmed by Martin 
        Kreyssin) and no visible expenditure of physical energy on the part of 
        the musicians (Rüdiger Carl spends several tracks slouched in a sofa, 
        nonchalantly flicking switches as if he was brushing a crumb off his sleeve). 
        Just 17 short tracks featuring the three musicians playing with their 
        locked groove LP Duden. The music itself isn't exactly appetising, and 
        the sound is dry and claustrophobic – the signals from the three 
        decks are routed directly into a laptop (visible in certain tracks) and 
        nothing else: we can see the musicians chatting to each other while they 
        play, but can't hear what they're saying. At times one wonders if they 
        can hear what they're playing themselves, as there's very little interaction 
        as such between them; each man pursues his own agenda with curious, stubborn 
        detachment. It's not devoid of humour – on one track they amuse 
        themselves by slowing down the discs with the tips of their noses, and 
        on the final cut Carl gets up to do what looks like tai chi and Korn stands 
        on one leg, balancing his turntable precariously on one hand. But the 
        cumulative effect of the entire disc is oddly cold and as impersonal as 
        the faceless glass skyscrapers of High Capitalism that are as much a part 
        of the project as the music; we might as well be watching three businessmen 
        reading the Wall Street Journal. The fact that it comes in a fabulously 
        produced LP-sized gatefold sleeve designed by Günter Förg and 
        Tobias Rehberger is further confirmation that this a highly collectable 
        art object, beautifully produced and packaged, elegant, colourful and 
        ultimately useless.–DW
   Frankfurter Rundschau 1/07 Jede Rille eine VokabelEine DVD, die Musik zeigt
 Nein, es ist kein Buch. Den Namen Duden hat das dreiköpfige Künstler- 
        beziehungsweise Musiker-Kollektiv Blank wohl gewählt, um darauf hinzuweisen, 
        dass es sich hier um ein begrenztes Vokabular handelt: Auf einer schönen 
        Dreiunddreißiger-Vinylplatte nämlich haben sie Loops gezaubert, 
        die aus der eigenen Musik stammen und jeweils die Länge einer Umdrehung 
        haben. Diese Loops bilden auf der LP je eine kreisförmige Rille, 
        so dass man die LP weder durchgehend abspielen noch auf CD kopieren kann. 
        Jede Rille ist eine Vokabel, gespielt wird mit strapazierfähigen 
        Plattenspielern.
 Wie diese Musik entsteht und wie sie klingen kann, das zeigt jetzt eine 
        DVD, die Oliver Augst, Rüdiger Carl und Christoph Korn hergestellt 
        und verlegt haben. Es handelt sich genau genommen um ein klassisches Band-Video, 
        also einen Zusammenschnitt mehrerer Live-Konzerte. Was die Sache so besonders 
        macht, ist, dass die drei eben nichts tun, als an ihren japanischen Plattenspielern 
        zu fummeln und dabei seriös dreinzuschauen. Es macht einerseits große 
        Freude zuzusehen, wie Musik entsteht, ohne dass Instrumente gespielt werden 
        oder sonst etwas passiert. Andererseits hat die minimalistische Inszenierung 
        des Spielprozesses eine nicht zu vernachlässigende ästhetische 
        Qualität. Verpackt ist sie in ein stabiles Ensemble aus schweren 
        Pappdeckeln, groß wie eine alte Langspielplatte, mit beeindruckender 
        Cover-Art von Tobias Rehberger. Aber ob es die Quell-LP Duden noch gibt, 
        das ist schwer zu sagen. h.l.
                                 |